Waarom zou je een makelaar inschakelen om je huis te verkopen, wanneer je dit zelf ook kunt doen? Er is een dosis creativiteit voor nodig, maar dat heb je er snel voor over, zodra je weet dat je kosten bespaart.
Woning klaarstomen voor de verkoop: zelf promotie voeren.
De basis
Wees voorbereid. Goed is om een taxatierapport of bouwkundig rapport te hebben, waarin alle gebreken staan. Zowel de verborgen als de zichtbare. Dit kun je het beste wel door een professioneel bedrijf laten verrichten. Verder kun je zeer veel informatie en tips vinden bij Vereniging Eigen Huis. Ga niet af op allerlei informatie op het internet, maar richt je op de professionele bedrijven. Eventueel kun je een hypotheekwinkel binnenstappen voor advies. Een enkeling wil je nog weleens van tips voorzien, zonder hier kosten voor te vragen. Alle beetjes helpen.
De foto’s
Naast het taxatierapport, met mogelijk al enkele foto’s, ga je verder met het fotograferen van je woning. Let er hierbij op dat je de foto’s zoveel mogelijk van bovenaf of vanuit de verste hoek neemt. Zo creëer je een beter overzicht en lijkt de woning in eerst instantie veel ruimer. Als je maar belangstellenden aantrekt, dan is de eerste stap al gezet. Ter plekke je woning promoten komt later aan de orde.
Promoten kan ook makkelijk
Voor het promoten van je eigen woning is een flinke dosis creativiteit mooi meegenomen. Je kunt een account aanmaken op Funda.nl en hierop je mooiste foto’s plaatsen. Vraag desnoods iemand om je te helpen met een pakkende beschrijving. Let vooral op het gebruik van correct Nederlands.
Op de site Vistaprint.nl kun je je eigen flyers maken. Wanneer je eenmaal je ontwerp klaar hebt – het beste is met een duidelijke foto van je woning – krijg je vaak al binnen enkele dagen een aanbieding in je emailbox en kun je de flyers soms bijna gratis bestellen. Je betaalt vaak alleen voor de verzendkosten. Het hangt er vanzelfsprekend even van af hoeveel tijd je hebt; de verzendingtermijnen liggen tussen de drie dagen en drie weken. Hoe korter de verzendtermijn, hoe hoger de kosten zullen zijn.
Social Media
Wees creatief en maak, naast je profiel op bijvoorbeeld Facebook en Hyves, een eigen pagina aan. Zolang het nog niet op een advertentie begint te lijken, kost het niets. Je kunt echter ook kiezen voor een advertentie. Dit is in elk geval op zowel Facebook als Hyves mogelijk en wie weet op welke sites binnen de Social Media nog meer. Je dient er oog voor te leren hebben, dan zie je steeds meer mogelijkheden. Zegt het zoveel mogelijk voort en zorg dat je zo snel mogelijk een flyer of desnoods een ontwerp-flyer in handen hebt, waardoor anderen geïnteresseerd raken. En misschien raken zij ook wel geïnspireerd om jou te helpen bij je persoonlijke promotie!
Creativiteit is belangrijk. Dit is nog maar het topje van de ijsberg. In andere artikels komen we zeker nog eens diepgaand terug op het voeren van promotie voor het verkopen van je woning.