De prijs bepalen van je woning.

De vastgoedmarkt zit al een hele tijd in een diepe crisis. Nadat het jaren leek alsof vastgoedprijzen alleen maar kunnen stijgen, heeft de economische crisis een omgekeerde beweging in gang gezet waaraan voorlopig geen einde lijkt te komen.

Dalende consumptie enerzijds en stijgende werkloosheid anderzijds hebben tot gevolg dat heel wat mensen zich verplicht hebben gezien hun woning te verkopen. Dit heeft ertoe geleid dat het aantal woningen aan de aanbodzijde fors is toegenomen. Aan de andere zijde wordt het steeds moeilijker om een lening te krijgen van de bank, waardoor de vraag is afgenomen.

Dit alles heeft uiteraard gevolgen voor de woningprijzen. Wil je vandaag het maximum uit je woning halen, dan volstaat het al lang niet meer om gewoonweg een bordje ‘te koop’ aan je raam te hangen! Een slimme voorbereiding kan het verschil maken.

 

Haal de hoogste prijs uit je woning!

Om tot een goede prijszetting te komen, is het belangrijk dat je begrijpt hoe de prijs van een woning wordt bepaald. Als je aan een vastgoedspecialist de vraag stelt welke factoren een rol spelen bij de prijsvorming, dan krijg je zowat standaard als antwoord dat er bij vastgoed maar 3 zaken belangrijk zijn:
1. locatie
2. locatie
3. locatie

Uiteraard zal de ligging van je woning een belangrijke factor zijn: de prijs van twee identieke huizen kan enorme verschillen vertonen doordat het ene bijvoorbeeld in een residentiële buurt ligt, terwijl het andere langsheen een drukke snelweg ligt. Toch wordt de prijs door heel wat meer factoren bepaald.

Hoe wordt de ‘juiste’ prijs van een huis bepaald? Bij het schatten van een woning zal een vastgoedexpert steeds vertrekken vanuit de totale woonoppervlakte in combinatie met afwerking, ouderdom, en grootte van het perceel. Op basis van een vloerplaatprijs enerzijds en een grondprijs anderzijds bekomt men een venale waarde, dit is een soort ‘objectieve’ waarde van de woning.

De prijs van een woning correct inschatten, vergt de nodige vakkennis en is dus iets wat je maar best kan overlaten aan een expert ter zake. Denk je te verkopen via een vastgoedmakelaar, dan is hij het best geplaatst hiervoor. Vaak zullen zij deze dienst gratis aanbieden teneinde de opdracht binnen te halen.

Wil je liever zelf verkopen, dan kan je op verschillende manieren een inschatting krijgen van de marktwaarde. Uiteraard kan je altijd advies vragen aan een vastgoedmakelaar en dan meedelen dat je toch liever zelf verkoopt. Maar ook notarissen zijn vaak goed geplaatst om jou te adviseren: doordat zij dagelijks tussenkomen in de verkoop van woningen kennen ze de referentieprijzen en hebben ze dus een goed beeld van de markt.

Ten slotte is het ook geen slecht idee om beroep te doen op een vastgoedexpert: zij werken dan wel tegen betaling, maar daar staat tegenover dat je een professioneel verslag ontvangt waarmee je kan uitpakken tegenover de potentiële koper, die aldus minder marge tot onderhandeling zal hebben!

Eén aspect in de hele prijszetting is nog niet aan bod gekomen: emotie! Een koper mag nog zo goed voorbereid zijn op het bezoek en een vast budget voor ogen hebben, bij de eerste bezichtiging zullen ook de emoties een belangrijke rol spelen. De wijze waarop het huis wordt gepresenteerd, kan tot gevolg hebben dat iemand meteen ‘verkocht’ is. Daarop kan je en moet je inspelen!

 

Home staging.

Hier komen de principes van ‘home staging’ om de hoek kijken: het voorbereiden van de presentatie van een woning. Je kan hiervoor professionele begeleiding inhuren, maar met enkele basisprincipes kom je al een hele eind weg. Zorg ervoor dat het huis er kraaknet uitziet. Maak de woning neutraal door persoonlijke spullen op te bergen en zorg dat kleine herstellingen zijn uitgevoerd. Een likje verf, ten slotte, kan wonderen doen.

 

Prijs strategie.

Eenmaal je de woning hebt klaargemaakt voor verkoop en je hebt een goed idee welke prijs je wenst te krijgen, rest enkel nog de vraag aan welke prijs je het pand aanbiedt op de markt: het kan nooit kwaad net een tikkeltje meer te vragen dan hetgeen je effectief wil krijgen. Mensen hebben er steeds een goed gevoel bij als ze wat hebben kunnen afbieden. Maar overdrijf daar niet in: met een prijs hoog boven de marktwaarde schrik je potentiële kopers af en riskeer je het pand te ‘verbranden’. Kwalitatieve kopers haken af en naarmate de woning langer te koop staat, lijkt het alsof er een ‘geurtje’ aan is.

Verkopen is meer dan ooit een ‘werkwoord’, het laatste artikel hierover is zeker nog niet geschreven. wij wensen je alvast alle succes toe!